Практично всі нові автомобілі, навіть бюджетного сегменту, сьогодні продаються з хорошим набором систем безпеки і допомоги водієві.
Антиблокувальна система (ABS) також входить до складу базового обладнання Шевроле Авео Т250, як китайської, так і корейської збірки.
Старшої моделі, Шевроле Лачетті, покладена ще одна система - система контролю тяги (TCS) або антипробуксовочна система. Навіщо вона потрібна і чи варто її ставити на Авео в парі з ABS?
Починаючи з 70-х років минулого століття на всіх преміальних німецьких автомобілях стали встановлювати антиблокувальну систему. До кінця першого десятиліття 2000-х років і зовсім заборонили продаж нових машин без АБС.
Система контролю тяги народилася на десять років пізніше, але, оскільки вона використовує всі ті ж сенсори, датчики, гідроблоки і керуючу електроніку, що і АБС, їх стали встановлювати разом.
Кожен сучасний автомобіль оснащений блоком управління, який контролює роботу всіх вузлів і систем - кута випередження запалювання, положення дросельної заслінки, подачі палива через форсунки, автоматичної коробки передач і багато чого іншого.
На кожному колесі встановлений датчик швидкості, який визначає наскільки швидко колесо обертається. ЕБУ порівнює показники з кожного з чотирьох коліс і робить висновки про те, пробуксовує чи колесо, наскільки небезпечне пробуксовування.
Комп'ютер АБС загальмовує колесо, що буксує до тих пір, поки воно не відновить зчеплення з дорогою і кутові швидкості коліс не стабілізуються. Так антиблокувальна система допомагає уникнути втрати контролю над управлінням.
Незважаючи на те, що система контролю тяги використовує всі ті ж датчики і блок управління, що і АБС, принцип роботи у неї інший. Як тільки колесо автомобіля виявляється на слизькій поверхні і втрачає зчеплення (ожеледь, мокрий асфальт, мокре листя або ґрунтовка), спрацьовує система TCS.
У неї є кілька алгоритмів роботи, які залежать від швидкості руху і крутного моменту, що видається двигуном:
Якщо автомобіль рухається на швидкості до 80 км / год, система просто пригальмовує колесо, що буксує на провідній осі.
На більш високих швидкостях система контролю тяги при прослизанні коліс зменшує подачу палива в один або кілька циліндрів одночасно.
Може змінити кут випередження запалювання.
Може контролювати положення дросельної заслінки.
Зменшуватиме крутний момент за допомогою автоматичної КПП, якщо вона встановлена.
Таким чином, основна відмінність ABS від TCS в тому, що перша система допомагає уникнути пробуксовування тільки за допомогою гальмівної системи, друга використовує більш широкий інструментарій (подача палива, система запалювання, АКПП).
Як було сказано вище, на Chevrolet Aveo не передбачена установка системи контролю тяги, але система АБС встановлена. Проте на Лачетті система ABS + TCS реалізована. Це говорить про потенційну можливість установки компонентів системи від Лачетті на Авео.
Система складається з таких елементів:
Колісні датчики швидкості обертання, встановлені на всіх чотирьох колесах і передають дані на блок управління системою. Датчики працюють за принципом датчика Холла, зчитують швидкість завдяки обертанню зубчатих вінців на маточинах коліс.
Гідравлічний блок Лачетті. Він складається з електромагнітних клапанів високого тиску і керуючих електромагнітних клапанів, які керують гальмівним механізмом ведучих коліс.
Блок управління системами ABS + TCS.
Блок керування двигуном. ЕБУ підключає попередній блок для активації виконуючих механізмів системи ABS + TCS на швидкості вище 80 км / ч.
Насос для підтримки тиску гальмівної рідини в контурах гальмівної системи.
Крім цього, для контролю роботи системи TCS повинна бути встановлена лампа на приладовій панелі. На Авео її можна встановити додатково, або використовувати контрольну лампу АБС.
Також знадобиться джгут проводів від Лачетті і контактної колодкою для підключення до блоку управління. З цього джгута також виводиться окремий провід на контрольну лампу TCS приладового щитка. Оскільки гідроблок Лачетті більше, ніж у Авео, необхідний додатковий літр гальмівної рідини.
Практика показує, що в комплексі робіт по доопрацюванню гальмівної системи на Авео логічно було б встановити вакуумний підсилювач гальм і головний гальмівний циліндр від Lacetti SW. Продуктивність системи покращиться, вона стане більш ефективною і надійною.
Отже, ми з'ясували, що для повноцінної роботи систем ABS + TCS на Шевроле Авео Т250 буде необхідний такий список обладнання:
Гідроблок Шевроле Лачетті з ABS + TCS (Bosch 96 349 932) з кронштейном.
Джгут проводів для блоку управління системою.
Гальмівні трубки діаметром 5 мм і 6,3 мм в залежності від того, який встановлений головний гальмівний циліндр.
Штуцери для гальмівних трубок.
Гальмівна рідина для заміни та доливання.
Бажана установка контрольної лампи TCS на приладову панель, можна використовувати штатну лампу АБС.
Також необхідно запастися інструментом для розвальцьовування гальмівних трубок. Справа в тому, що в рідному гідроблоків Авео штуцери мають внутрішній конус, а у Лачетті (і Авео корейської збірки) - конус зовнішній.
Якщо ми не змінюємо головний гальмівний циліндр, доведеться переробляти штуцера. На Авео діаметр штуцера під різьбу 10х1 мм, на Лачетті з системою ABS + TCS - 12 мм.
Отже, розточуємо штатні штуцера Авео під діаметр трубки 6,3 мм, зберігаючи стандартне різьблення 10 мм.
Коли магістралі готові і підігнані за розміром - від головного гальмівного циліндра до гідроблоків і на гальмівні контури коліс, займемося переробкою кронштейна.
Від штатного кронштейна гідроблока Лачетті відрізаємо частину кріплення і приварюють його до кронштейна Авео, як показано на фото.
Тепер займемося проводкою. Поєднуємо контактну колодку від Лачетті з трекшн-контролем з проводкою від Авео. Тут складнощів виникнути не повинно, якщо точно знати призначення проводів від колісних датчиків. Тепер залишається під'єднати живлення (червоний подвійний дріт), а також провід маси встановити на кузов автомобіля.
Обидві системи без праці вдасться поєднати відповідно до електричних схем Авео і Лачетті, наведеними нижче.
Звертаємо увагу на конфігурацію зубчастих вінців. Щоб задні і передні вінці АБС не показували різну швидкість, підбираємо вінець з аналогічною кількістю зубів спереду і ззаду.
Якщо ззаду встановлені вінці на 40 зубів, на передні маточини потрібно встановити передні вінці більшого діаметру, але з 40 зубами. При цьому ми не будемо вносити ніяких змін в задні гальмівні механізми.
Старий вінець з передніх маточин збивається, встановлюється новий на 40 зубів. Його необхідно прогріти до червоного перед установкою, тоді кільце встановиться на маточину без особливих проблем.
Залишилося прокачати гальмівну систему і перевірити роботу ABS + TCS.
Корисні статті